HTML

System Media Konferenciák (www.systemmedia.hu)

A konferenciáink és szakmai továbbképzések aktuális témája az adó, áfa és munkajog, közbeszerzés, cafeteria, szakképzési hozzájárulás, környezetvédelmi termékdíj, adósságkezelés és mindaz, amivel egy valóban kompetens pénzügyi vezető és gazdasági vezető, könyvelő a mindennapi munkája során szembesülhet. Előadóink a szakma reprezentánsai, az APEH vezető tisztségviselői, minisztériumok, és szakkamarák avatott tisztségviselői, maguk a jogalkotók. Kedvezményes áron választhatja a mérlegképes könyvelők kötelező továbbképzését vállalkozási szakirány - államháztartási szakirány. www.systemmedia.hu Tel.: 1/220-0363

Konferenciáink

Nincs megjeleníthető elem

SystemMedia hírek

Nincs megjeleníthető elem

Címkék

adó (36) adóalany (2) adóalap (5) adóbevallás 2011 (8) adócsalás (2) adóhatóság (4) adóhivatal (3) adójogszabályok (3) adójóváírás (3) adókedvezmény (5) adókonferencia (9) adóköteles juttatás (2) adóreggeli (5) adósság (2) adótábla (2) adótörvény (3) adótörvények (7) adótörvények 2011 (7) adóváltozások (7) adóváltozások 2011 (3) adózás (6) adózás 2011 (7) adó 2011 (38) áfa (14) áfatörvény (3) áfa 2011 (4) áfa 2013 (2) áfa bevétel (2) áfa csomag (6) áfa irányelv 2013 (2) áfa jogszabály (2) áfa számlázás (2) áfa törvény (7) áfa törvény 2013 (2) áfa visszaigénylés (2) áfa visszatérítés (3) áfa visszatérítési kérelem (3) alkotmánybíróság (3) apeh (4) apeh ellenőrzés (2) árengedménykezelés (2) art (2) átlagbér (2) átlépés (3) bankadó (3) behajtás (4) bér (3) béren kívüli juttatás (2) béren kívüli juttatások (4) bérminimum (3) cafeteria (7) cafeteria 2011 (11) családi adózás (2) csődeljárás (2) csomagolás (2) deloitte (2) devizás számla (2) dr. (2) egészségbiztosítás (3) egészségügyi (2) egyéni cég (2) egyszerűsített (2) egyszerűsített számla (3) elektronikus (3) elektronikus közbeszerzés (2) étkezési (2) eva (3) eva 2011 (2) felmondás (3) felszámolás 2011 (2) fizetési határidő (2) fizetési meghagyásos eljárás (2) forrásadózás (2) fribiczer (2) gabriella (2) garantált bérminimum (2) gyám (2) gyes (2) gyűjtőszámla (2) hozzájárulás (3) járulék (11) járulékalap (2) járulékfizetés (4) járulékok 2011 (10) kafetéria (3) kamatkedvezmény (2) kapcsolt vállalkozás (2) kiküldetés (3) kintlevőség (4) kintlevőségkezelés (4) kkv (3) konferencia (18) környezetvédelmi (2) környezetvédelmi termékdíj (5) környezetvédelmi termékdíj 2013 (2) követelésbehajtás (2) követeléskezelés (4) közbeszerzés (8) közbeszerzési (4) közbeszerzési törvény (4) különadó (11) különadó 2011 (4) kutatás (2) k f (2) magánnyugdíj (5) magánnyugdíjpénztár (13) magánnyugdíjpénztár megszűnés (4) media (3) meleg (2) minimálbér (6) minimálbér 2011 (2) minimálbér 2012 (2) minőségi csere (3) mt (7) mt 2011 (6) mt változások (5) munkaerőpiac (4) munkahelyteremtés (3) munkajog (4) munkajogi ellenőrzés (2) munkajogi konferencia (4) munkajog 2011 (5) munkaszerződés (2) munkavállaló felmondása (3) munkavállaló jogai (6) munkaviszony 2011 (2) munkaviszony megszüntetése (6) munka törvénykönyve (10) munka torvenykonyve (2) munka törvénykönyve 2011 (8) munka törvénykönyve gyed (2) munka törvénykönyve munkaidő (3) munka törvénykönyve próbaidő (2) munka törvénykönyve változások (6) nav (9) nav nyomozás (2) nemzeti adó és vámhivatal (5) nyugdíj (4) nyugdíjbiztosítási (2) nyugdíjreform (6) nyugdíjtörvény (2) nyugdíjtörvény 2011 (11) nyugdíjváltozások (13) nyugdíj 2010 (2) nyugdíj 2011 (23) nyugdíj 40év (4) onyf (2) osztalék (3) pénztár (2) system (3) systemmedia (4) system media (8) szakképzés (2) szakképzési hozzájárulás elszámolása (2) szakmai reggeli (3) számla (5) számlakorrekció (3) számlázás (4) személyi jövedelemadó (4) szja (14) szja 2011 (5) szolgáltatások teljesítési helye (2) tao (3) táppénz folyosítása (2) társadalombiztosítás (6) társadalombiztosítási (3) társasági adó (9) tátrai (2) tb (12) tb. (7) terhességi gyermekágyi segély (2) termékdíj (4) törvény (2) tőzsdei ügyletek adózása (2) transzferár (3) transzferár dokumentáció (2) tünde (2) új áfa irányelv (2) új munkahelyek (2) új munka törvénykönyve (2) új széchenyi terv (2) utalvány (2) üzleti út (3) vállalkozások (2) visszalépés (3) vpop (2) Címkefelhő

Friss topikok

Atecéged.hu hírek

Nincs megjeleníthető elem

Szja 2010. - Változások a személyi jövedelmadóban

2010.02.13. 05:16 administration

Szja 2010


A 2009-es évben nem csak évközi változásokat tartalmazó adótörvény került kihirdetésre, hanem a parlamenti képviselők megszavazták már a 2010-ben hatályba lépő változásokat is. A következőkben a 2009. július 8-án kihirdetett 2009.évi LXXVII. törvényben, valamint a 2009. november 16-án kihirdetett 2009.évi CXVI. törvényben meghatározott  legfontosabb változásokra kívánom a figyelmet ráirányítani.
A 2010-es progresszív adótábla

  • 0 – 5 millió forintig 17 százalék
  • 5 millió forint felett 850 ezer és a feletti rész 32 százaléka.


Az összevont adóalapot érintő változások


2010. január 1-jétől az összevont adóalap része az önálló, nem önálló és az egyéb jövedelem mellett az egyéni vállalkozói és a mezőgazdasági kistermelői bevételből az átalányban megállapított jövedelem, továbbá az adóalapkiegészítés is.
Az adóalap-kiegészítő összeg egyenlő az összevont adóalapba tartozó jövedelem – az adóterhet nem viselő járandóság kivételével – a Tbj. szerinti általános mértékkel számított társadalombiztosítási járulékkal (ez 2010-ben 27 százalék), biztosítási kötelezettség hiányában pedig az eho tv. szerinti, az összevont adóalapba tartozó jövedelem után az általános mértékkel (2010-ben 27 százalék) megállapított összeg. Az adóalap-kiegészítés összegét az adóelőlegnél figyelembe vett adóalap-kiegészítéstől függetlenül kell figyelembe venni.
Itt kell megemlíteni az egyéni vállalkozói kivét-kiegészítés és a személyes közreműködői díj-kiegészítést. E bevezetésre kerülő új intézmények lényege, hogy akkor kerül sor az alkalmazásukra, ha a vállalkozói kivét és a személyes közreműködői díj nem éri el a tevékenységre jellemző kereset éves összegét. A részletes szabályokat az szja-törvény 16. és 25. §-ai tartalmazzák, a tevékenységre jellemző kereset fogalmát a 3. § 86. pontja tartalmazza. A tevékenységre jellemző kereset nagyságának meghatározásához az szja-törvény 3. § 9. pontjában található piaci ár fogalmának újonnan beiktatott e) alpontja nyújt segítséget.


Adójóváírás 2010-ben


A 2010. január 1-jétől hatályos rendelkezések értelmében az adójóváírás az adóévben megszerzett bér és az arra tekintettel számított adóalap-kiegészítés 17 százaléka, de legfeljebb jogosultsági hónaponként 15 100 forint (éves szinten 181 200 forint) akkor, ha a magánszemély összes jövedelme az adóévben nem haladja meg a 3 millió 188 ezer forintot (jogosultsági határ). A jogosultsági hónap fogalma nem változik. Abban az esetben, ha a magánszemély összes jövedelme 3 millió 188 ezer forintot meghaladja, de nem több 4 millió 698 ezer forintnál, akkor a magánszemélyt csökkentett összegben illeti meg az adójóváírás. A csökkentett összegű adójóváírás úgy határozható meg, hogy a magánszemélyt egyébként megillető adójóváírást csökkenteni kell a jogosultsági határt meghaladó jövedelem 12 százalékával.


A béren kívüli juttatásokat érintő változások


2010. január 1-jétől gyakorlatilag megszűnik az adómentessége azoknak a béren kívüli juttatásoknak, amelyek a munkáltatói juttatások között a leggyakrabban szerepeltek. Ezek közül a juttatások közül több kedvezőbb adókulccsal adózik majd 2010-ben az adóköteles természetbeni juttatásokra megállapított adókulcsnál.
Az szja-törvény 70. §-a nevesíti azokat a béren kívüli juttatásokat, amelyek után a juttatót 25 százalékos mértékű adó terheli. Ezek a juttatások a következők:

  • az üdülési csekk vagy a saját tulajdonú üdülőben üdülési szolgáltatás formájában juttatott jövedelemből a minimálbért meg nem haladó rész;
  • a meleg étkeztetés formájában (ideértve az ennek megszerzésére szóló utalványt is) juttatott jövedelemből a havi 18 ezer forintot meg nem haladó rész;
  • az iskolarendszerű képzés átvállalt költségéből a minimálbér két és félszeresét meg nem haladó rész; a 2010. évi adókötelezettséget átmeneti szabály jelentősen befolyásolja;
  • az iskolakezdési támogatás értékéből a minimálbér 30 százalékát  meg nem haladó rész;
  • a helyi bérlet formájában juttatott bevétel;
  • az önkéntes nyugdíjpénztárba utalt munkáltatói, foglalkoztatói hozzájárulásból a minimálbér 50 százalékát meg nem haladó rész;
  • az önkéntes egészség és/vagy önsegélyező pénztárba a munkáltatói, foglalkoztatói hozzájárulásból együttvéve a minimálbér 30 százalékát meg nem haladó rész;
  • a foglalkoztatói nyugdíjszolgáltató intézménybe utalt hozzájárulásból a minimálbér 50 százalékát meg nem haladó rész;
  • a magánnyugdíjpénztári tagdíjkiegészítés a munkáltató egyoldalú kötelezettségvállalása alapján.


A juttatási feltételek csaknem megegyeznek a 2009-ben hatályos szja-törvény szerinti feltételekkel. A feltételeknek megfelelő, az előzőekben nevesített juttatások után a kifizetőt 25 százalékos mértékű személyi jövedelemadó terheli. Amennyiben a juttatás nem felel meg a törvényben meghatározott feltételeknek, akkor annak adókötelezettségét az szja-törvény 69. §-a alapján kell meghatározni, ha pedig a juttatás az értékhatárt meghaladja, akkor az értékhatárt meghaladó rész adóköteles természetbeni juttatásnak minősül. Ez utóbbi esetben az szja-törvény 69. § (1) bekezdés d) és e) pontját nem kell alkalmazni. Jelentős változás, hogy a munkáltatói hozzájárulásokon, a tagdíjkiegészítésen kívüli juttatások esetén juttatatásban részesülhet 25 százalékos adókulcs mellett a személyesen közreműködő tag is.
Azok a természetbeni juttatások, amelyek 2009-ben adómentesek voltak és nem kerültek be a kedvező adómértékkel adózó juttatások közé (csekély értékű ajándék a minimálbér 10 százalékáig, az azonnal fogyasztható étel vásárlására jogosító utalvány havi 6 ezer forintig, a művelődési intézményi szolgáltatás éves szinten a minimálbért meg nem haladóan) adóköteles természetbeni juttatásnak minősülnek –függetlenül a 69.§ (1) bekezdés d) és e) pontjában foglaltaktól – 2010. január 1-jétől. Amennyiben a juttatás nem felel meg a feltételeknek vagy az értékhatárt meghaladja, akkor adóköteles természetbeni juttatásról csak abban az esetben lehet szó, ha a juttatás az szja-törvény 69. § (1) bekezdés d) vagy e) pontjában foglaltaknak megfelel.


Egyéb változások

 

  • Változnak az üzemanyag-megtakarításra vonatkozó rendelkezések (a havonta adható összeg legfeljebb 100 ezer forint lehet);
  • 2010. január 1-jétől bővül az adóterhet nem viselő járandóságok köre; ide tartozik a vissza nem térítendő lakáscélú támogatás, a szépkorúak jubileumi juttatása és a katonai és rendvédelmi felsőoktatási intézmények ösztöndíjas hallgatójának illetménye és egyéb pénzbeli juttatása;
  • Megszűnik a külföldi kiküldetésre, külszolgálatra tekintettel fizetett összeg 30 százalékkal, legfeljebb az erről szóló kormányrendeletben meghatározott összeggel történő csökkentési lehetősége – ide nem értve a nemzetközi árufuvarozásban és személyszállításban gépkocsivezetőként és árukísérőként foglalkoztatottakat;
  • Adókötelessé válik teljes egészében a belföldi kiküldetésre adott napidíj;
  • Jelentősen átalakulnak az adóelőleg megállapítására és levonására vonatkozó szabályok (megszűnik a költség-nyilatkozat esetén alkalmazandó azon szabály, hogy a kifizetőnek legalább a bevétel 50 százaléka után kell az adóelőleget megállapítania, az adószámos magánszemélynek számla alapján történő kifizetés esetén az adóelőleg levonásának kötelezettsége csak a magánszemély erre vonatkozó írásbeli nyilatkozata alapján terheli a kifizetőt;
  • A kamatkedvezmény utáni adómérték 54 százalékra változik, megszűnik az a szabály, hogy az önálló tevékenységre vagy az annak alapjául szolgáló jogviszonyra tekintettel kapott kamatkedvezmény nem önálló tevékenységből származó jövedelemnek minősül; átmeneti szabály vonatkozik a 2009. november 30-ig megkötött szerződések alapján a nem önálló tevékenységgel összefüggésben kapott kamatkedvezményből származó jövedelemre;
  • Megszűnnek egyes adókedvezmények, a családi kedvezmény, a súlyosan fogyatékos magánszemélyeket és az őstermelőket megillető kedvezmény továbbra is érvényesíthető lesz;
  • Adómentes a reprezentáció és az üzleti ajándék alapján meghatározott bevétel, ha azt a kifizető társasági adóalapot növelő tételként köteles figyelembe venni;
  • Megszűnik az az adómentességi szabály, amely szerint adómentes az 1993-at megelőzően külföldi pénzeszközből alapított alapítványi juttatás, az olyan vállalkozási tevékenységet nem folytató (köz)alapítványtól, egyesülettől kapott juttatás, amelynél az volt a feltétel, hogy akkor adómentes a juttatás, ha az alapítvány nem bocsát ki adókedvezmény igénybevételére jogosító igazolást.

Ellenőrzött tőkepiaci ügyletek


A 2010. évre vonatkozó módosítással ellenőrzött tőkepiaci ügyletből származó jövedelem lesz a tőzsdén kívüli ellenőrzött piaci ügyletekből származó jövedelem is. A kedvező szabályozással érintett ügylet tárgya az értékpapírokon túl kiterjed más pénzügyi eszközökre, valamint a devizára is.
Újdonság az is, ha egy, az szja-törvény 65. §-a (1) bekezdésének bb) alpontja alá tartozó ügylet (pl. állampapír-átruházás) egyébként megfelel az ellenőrzött tőkepiaci ügylet fogalmának, a magánszemély választhatja, hogy az ügyleti eredményt (nyereséget vagy veszteséget) az ellenőrzött tőkepiaci ügyletre vonatkozó rendelkezések szerint vallja be, feltéve, hogy a 67/A. §-ban foglalt egyéb feltételek is fennállnak.


Tartós befektetésből származó jövedelem


A törvényben meghatározott feltételek betartásával kötött szerződések alapján elért hozam kedvező adózás alá eshet. A kedvező szabályok feltétele, hogy a magánszemély a befektetési szolgáltatóval, hitelintézettel legalább 25 ezer forint befizetése mellett tartós befektetési szerződést kössön. Egy éven belül egy befektetési szolgáltatóval legfeljebb két szerződés köthető. A befektetés történhet kamatozó bankbetét formájában vagy ellenőrzött tőkepiaci ügyletben forintban denominált pénzügyi eszköz vagy olyan befektetési formára, amelynek a hozama kamatjövedelemnek minősülne.
Amennyiben a lekötési időszakot a magánszemély a három évet követően nem hosszabbítja meg, akkor az elért jövedelem után az adó mértéke 10 százalék. Amennyiben a három éves lekötési időszakot annak lejártát követően a magánszemély meghosszabbítja, akkor a két év lejártát követően megszerzett jövedelem után az adó mértéke 0 százalék, vagyis gyakorlatilag a jövedelem adómentes. Abban az esetben, ha a lekötést a magánszemély a három év lejártát megelőzően szakítja meg, akkor az adó mértéke 20 százalék.
 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://systemmedia.blog.hu/api/trackback/id/tr91753907

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása