HTML

System Media Konferenciák (www.systemmedia.hu)

A konferenciáink és szakmai továbbképzések aktuális témája az adó, áfa és munkajog, közbeszerzés, cafeteria, szakképzési hozzájárulás, környezetvédelmi termékdíj, adósságkezelés és mindaz, amivel egy valóban kompetens pénzügyi vezető és gazdasági vezető, könyvelő a mindennapi munkája során szembesülhet. Előadóink a szakma reprezentánsai, az APEH vezető tisztségviselői, minisztériumok, és szakkamarák avatott tisztségviselői, maguk a jogalkotók. Kedvezményes áron választhatja a mérlegképes könyvelők kötelező továbbképzését vállalkozási szakirány - államháztartási szakirány. www.systemmedia.hu Tel.: 1/220-0363

Konferenciáink

Nincs megjeleníthető elem

SystemMedia hírek

Nincs megjeleníthető elem

Címkék

adó (36) adóalany (2) adóalap (5) adóbevallás 2011 (8) adócsalás (2) adóhatóság (4) adóhivatal (3) adójogszabályok (3) adójóváírás (3) adókedvezmény (5) adókonferencia (9) adóköteles juttatás (2) adóreggeli (5) adósság (2) adótábla (2) adótörvény (3) adótörvények (7) adótörvények 2011 (7) adóváltozások (7) adóváltozások 2011 (3) adózás (6) adózás 2011 (7) adó 2011 (38) áfa (14) áfatörvény (3) áfa 2011 (4) áfa 2013 (2) áfa bevétel (2) áfa csomag (6) áfa irányelv 2013 (2) áfa jogszabály (2) áfa számlázás (2) áfa törvény (7) áfa törvény 2013 (2) áfa visszaigénylés (2) áfa visszatérítés (3) áfa visszatérítési kérelem (3) alkotmánybíróság (3) apeh (4) apeh ellenőrzés (2) árengedménykezelés (2) art (2) átlagbér (2) átlépés (3) bankadó (3) behajtás (4) bér (3) béren kívüli juttatás (2) béren kívüli juttatások (4) bérminimum (3) cafeteria (7) cafeteria 2011 (11) családi adózás (2) csődeljárás (2) csomagolás (2) deloitte (2) devizás számla (2) dr. (2) egészségbiztosítás (3) egészségügyi (2) egyéni cég (2) egyszerűsített (2) egyszerűsített számla (3) elektronikus (3) elektronikus közbeszerzés (2) étkezési (2) eva (3) eva 2011 (2) felmondás (3) felszámolás 2011 (2) fizetési határidő (2) fizetési meghagyásos eljárás (2) forrásadózás (2) fribiczer (2) gabriella (2) garantált bérminimum (2) gyám (2) gyes (2) gyűjtőszámla (2) hozzájárulás (3) járulék (11) járulékalap (2) járulékfizetés (4) járulékok 2011 (10) kafetéria (3) kamatkedvezmény (2) kapcsolt vállalkozás (2) kiküldetés (3) kintlevőség (4) kintlevőségkezelés (4) kkv (3) konferencia (18) környezetvédelmi (2) környezetvédelmi termékdíj (5) környezetvédelmi termékdíj 2013 (2) követelésbehajtás (2) követeléskezelés (4) közbeszerzés (8) közbeszerzési (4) közbeszerzési törvény (4) különadó (11) különadó 2011 (4) kutatás (2) k f (2) magánnyugdíj (5) magánnyugdíjpénztár (13) magánnyugdíjpénztár megszűnés (4) media (3) meleg (2) minimálbér (6) minimálbér 2011 (2) minimálbér 2012 (2) minőségi csere (3) mt (7) mt 2011 (6) mt változások (5) munkaerőpiac (4) munkahelyteremtés (3) munkajog (4) munkajogi ellenőrzés (2) munkajogi konferencia (4) munkajog 2011 (5) munkaszerződés (2) munkavállaló felmondása (3) munkavállaló jogai (6) munkaviszony 2011 (2) munkaviszony megszüntetése (6) munka törvénykönyve (10) munka torvenykonyve (2) munka törvénykönyve 2011 (8) munka törvénykönyve gyed (2) munka törvénykönyve munkaidő (3) munka törvénykönyve próbaidő (2) munka törvénykönyve változások (6) nav (9) nav nyomozás (2) nemzeti adó és vámhivatal (5) nyugdíj (4) nyugdíjbiztosítási (2) nyugdíjreform (6) nyugdíjtörvény (2) nyugdíjtörvény 2011 (11) nyugdíjváltozások (13) nyugdíj 2010 (2) nyugdíj 2011 (23) nyugdíj 40év (4) onyf (2) osztalék (3) pénztár (2) system (3) systemmedia (4) system media (8) szakképzés (2) szakképzési hozzájárulás elszámolása (2) szakmai reggeli (3) számla (5) számlakorrekció (3) számlázás (4) személyi jövedelemadó (4) szja (14) szja 2011 (5) szolgáltatások teljesítési helye (2) tao (3) táppénz folyosítása (2) társadalombiztosítás (6) társadalombiztosítási (3) társasági adó (9) tátrai (2) tb (12) tb. (7) terhességi gyermekágyi segély (2) termékdíj (4) törvény (2) tőzsdei ügyletek adózása (2) transzferár (3) transzferár dokumentáció (2) tünde (2) új áfa irányelv (2) új munkahelyek (2) új munka törvénykönyve (2) új széchenyi terv (2) utalvány (2) üzleti út (3) vállalkozások (2) visszalépés (3) vpop (2) Címkefelhő

Friss topikok

Atecéged.hu hírek

Nincs megjeleníthető elem

Az Általános forgalmi adó változásai 2009. július 1-től (1. rész.)

2009.10.09. 11:49 administration

Az Álatalános forgalmi adó változásai 2009. július 1-től

 

1. Adómérték

 

1.1. A 2009. július 1-jétől alkalmazandó adómérték-struktúra

 

2009. július 1-jétől változik az áfa mértéke. Az ehhez kapcsolódó rendelkezéseket az egyes adótörvények és azzal összefüggő egyéb törvények módosításáról szóló 2009. évi XXXV. törvény (továbbiakban: Adómód. tv.) tartalmazza. 

Az általános adókulcs 20 százalékról 25 százalékra változik, ami azt jelenti, hogy a legtöbb termék és szolgáltatás általános forgalmi adótartalma megnő. 

A 25 százalékos általános adókulcs mellett megjelenik egy új kedvezményes adókulcs, amely 18 százalékos mértékű. Az Adómód. tv. 1-2. számú mellékletei tartalmazzák azon termékeket és szolgáltatásokat, amelyek a kedvezményes adókulcs alá tartoznak. Az 1. számú mellékletben kerültek felsorolásra a 18 százalékos adómérték alá tartozó termékek, a 2. számú mellékletben pedig mint a 18 százalékos adókulcs alá tartozó szolgáltatás, a távhőszolgáltatás. A két külön mellékletben történő szerepeltetés indoka az, hogy a távhőszolgáltatás tekintetében a 18 százalékos adókulcs hatálybalépésének időpontja eltér a 18 százalékos adókulcs termékekre vonatkozóan történő hatálybalépési időponttól. Az Adómód. tv. 1. számú mellékletében felsorolt termékekre vonatkozóan a 18 százalékos adókulcs 2009. július 1-jével lép hatályba.

 

 

A 18 százalékos adómérték alá tartozó termékek köre a következő:
SorszámMegnevezés Vtsz.
 1. Tej és tejtermékek (kivéve az anyatejet) 

0401-ből

0402

0403

0404 10

0405-től 0406-ig

 2. Tejtermékek (kivéve az italként közvetlen fogyasztásra alkalmas, tej pótlására szolgáló olyan imitátumokat, amelyek általában tej és permeátum – esetenként savó és/vagy tejszín – különböző arányú keverékéből állnak, és amelyek minősége, mennyiségi összetétele különbözik a természetes tejétől, tejfehérje tartalma lényegesen alacsonyabb a természetes tejénél) 0404 90-ből
 3. Ízesített tej 

2202 90 91-ből

2202 90 95-ből

2202 90 99-ből

 4. Gabona, liszt, keményítő vagy tej felhasználásával készült termék 

1901 (kivéve: 1901 10 00 02)

1903

1904

1905 10

1905 40

1905 90

 

 

Látható, hogy az Adómód. tv. a 18 százalékos adókulcs alá tartozó termékeket vámtarifaszámmal (vtsz.) jelöli meg, egyes kategóriáknál a kizárólagos árumegjelölés megoldását alkalmazza. A kizárólagos árumegjelölés azt jelenti, hogy azon esetekben, amikor a vtsz. szám „-ból/-ből” kitétellel van ellátva, akkor a kedvezményes adókulcs alá nem minden, a hivatkozott vtsz. alá tartozó termék tartozik, hanem a jelzett vtsz-ből csak azok, amelyek a vtsz. mellett a törvényben konkrétan megnevezésre kerültek. Amennyiben ilyen kizárólagos árumegjelölés a vtsz. mellett nincsen (azaz a vtsz. után nem szerepel „-ból/-ből” toldat), akkor valamennyi, az adott vtsz. alá tartozó termék esetében a kedvezményes adókulcs alkalmazható, természetesen csak akkor, ha a vtsz. mellé írt keretmegjelölésbe az adott termék belefér.
Az Adómód. tv. 2. számú melléklete szerint a szolgáltatási körből a 18 százalékos adókulcs alá a távhőszolgáltatás fog tartozni. E szolgáltatás tekintetében azonban a hatályba léptető rendelkezés nem 2009. július 1-jével rendeli alkalmazni a kedvezményes adókulcsot, hanem az Adómód. tv. 38. § (3) bekezdése alapján a távhőszolgáltatásra vonatkozó adókulcs-változás azon napot követő hó 1. napján lép hatályba, amikor az Európai Bizottság olyan határozatot hoz, hogy ez a rendelkezés nem versenytorzító hatású (amennyiben a Bizottság számára ezen döntésre előírt határidő eredménytelenül telik el, akkor a határidő lejártának napján), de nem előbb, mint 2009. augusztus 1-je. Ez azt jelenti, hogy amennyiben a Bizottság olyan döntést hoz, amely szerint a távhőszolgáltatás kedvezményes kulcs alá sorolása versenyt torzító hatású, akkor az nem kerül 18 százalékos körbe. Amennyiben azonban megengedő döntést hoz (vagy pedig a döntésre nyitva álló határidő eredménytelenül eltelik), akkor a döntés napját (vagy a határidő lejártát) követő hó 1. napjától – ami nem lehet korábbi, mint augusztus 1-je – lehet a távhőszolgáltatás 18 százalékos adómérték alá tartozó szolgáltatásnyújtás. Figyelemmel kell lenni arra, hogy 2009. július 1-je és a távhőszolgáltatásra előírt 18 százalékos adómérték hatálybalépése közötti időszakban a távhőszolgáltatás 25 százalékkal adózik. 

Bár jelen cikk leadásakor még a kérdéskört illetően végszavazás nem történt, azonban említést igényel, hogy időközben az Országgyűlés elfogadta azt a bizottsági módosító indítványt, amely szerint a kereskedelmi szálláshely-szolgáltatás is 18 százalékos adókulcs alá esik. Amennyiben a végszavazás megtörténik, és a rendelkezés kihirdetésre kerül, akkor a kereskedelmi szálláshely-szolgáltatásra vonatkozóan a kedvezményes adókulcs a kihirdetést követő napon lép hatályba. Ez azt jelenti, hogy 2009. július 1-jétől a kihirdetés napjáig a kereskedelmi szálláshely-szolgáltatás 25 százalékos, ezt követően pedig 18 százalékos adókulccsal fog adózni.

Az 5 százalékos adókulcs vonatkozásában (amelyet a szakzsargonban 2009. július 1-jétől szuperkedvezményes adókulcsként is említhetünk) nincsen változás, ami azt jelenti, hogy az 5 százalékos adómérték alá tartozó termékek köre nem változik.

1.2. Az adómérték vonatkozásában alkalmazandó átmeneti rendelkezések

1.2.1. A főszabály

 

Az Adómód. tv. 56. §-a alapján az új adómértéket abban az esetben kell először alkalmazni, ha az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény (továbbiakban: áfatörvény) 84. §-a szerint megállapított időpont 2009. június 30-át követi, kivéve, ha az Adómód. tv. 57-58. §-a eltérően nem rendelkezik.
A generális átmeneti rendelkezés értelmében tehát főszabályként egy ügylet tekintetében abban az esetben kell alkalmazni az új adómértéket, ha az adott ügylet vonatkozásában az adófizetési kötelezettség keletkezésének időpontja 2009. június 30. napját követi. (A kivételek közé az áfatörvény 58. §-a szerinti ügyletek közül meghatározott esetkörök, valamint a távhőszolgáltatás tartozik; az ezen ügyletekre vonatkozó átmeneti rendelkezésekről a későbbiekben szólunk.)
A főszabály alkalmazása az egyes ügylettípusokkal összefüggésben az alábbi eredményre vezet:

1.2.1.1. A tényállásszerű megvalósulással teljesített ügyletek

Az áfatörvény 55. § (1) bekezdése szerint – amennyiben az áfatörvény másként nem rendelkezik – az ügylet akkor minősül teljesítettnek, és így az ahhoz kapcsolód adófizetési kötelezettség akkor keletkezik, amikor az tényállásszerűen megvalósul. (Ez a rendelkezés csak abban az esetben alkalmazandó, ha a tényállás nem tartozik az áfatörvény 58-64. §-ai alá.) Főszabályként tehát az adóztatandó ügyletek tekintetében az adófizetési kötelezettség azon a napon keletkezik, amikor az utolsó – a jogszabályban, vagy a felek közötti szerződésben előírt – tényállási elem is bekövetkezett. Az Adómód. tv. 56. §-át figyelembe véve, amennyiben egy ügylet az áfatörvény 55. § (1) bekezdése alapján tényállásszerű megvalósulással teljesített, akkor arra vonatkozóan az új adómértéket abban az esetben kell alkalmazni, ha a tényállás utolsó eleme 2009. június 30-át követően megy teljesedésbe. Például abban az esetben, ha a felek olyan fuvarozási szerződést kötöttek, amely alapján nem elszámolási időszakos (az áfatörvény 58. §-a szerinti) ügylet teljesül közöttük, hanem az adott fuvarozás annak teljesítésével elszámolásra kerül, akkor az alkalmazandó adómérték tekintetében a következőkre kell figyelemmel lenni. A fuvarozási szerződés főszabályként az áru lerakásával teljesül, így ahhoz, hogy döntsünk az alkalmazandó adómérték nagyságát illetően, azt kell tisztázni, hogy az adott jogviszonyban mikor történt meg a lerakás (azaz a tényállás utolsó – a teljesítéshez szükséges – eleme mikor következett be). Tegyük föl, hogy 2009. június 30-án indul az áru fuvarozása Budapestről Nagykanizsára. A fuvar még aznap megérkezik, és ezzel együtt a lerakás is megtörténik. Tekintettel arra, hogy ebben az esetben a tényállásszerű megvalósulás még az új rendelkezések hatályba lépése előtt (azaz 2009. július 1-je előtt) bekövetkezett, ezért ez a teljesítés még 20 százalékos adómérték alá esik. Abban az esetben azonban, ha a tényállás annyiban más, hogy az áru lerakása nem történik meg június 30-án, hanem csak július 1-jén, akkor – tekintve, hogy a tényállás utolsó eleme már az új adómérték hatálya alatt történik – az Adómód. tv. 56. §-a alapján az ügylet 25 százalékos adókulccsal adózik.

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://systemmedia.blog.hu/api/trackback/id/tr361438469

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása