Jelentős változások a társadalombiztosítással kapcsolatos EK-rendeletekben
Az új EK-rendeletek változásokat vezetnek be az Európai Unión belül mozgó nemzetközi munkavállalók társadalombiztosítási helyzetének meghatározásával kapcsolatban.
Az Európai Unió (EU) 27 tagállamán, valamint Izlandon, Liechtensteinen és Norvégián – melyek együtt alkotják az Európai Gazdasági Térséget (EGT) – és Svájcon belül mozgó nemzetközi munkavállalók társadalombiztosítási helyzetét jelenleg az 1408/71/EGK tanácsi rendelet szabályozza. Továbbá jelenleg ez a rendelet határozza meg az ilyen munkavállalók és családtagjaik társadalombiztosítási ellátásra való jogosultságát.
Az 1408/71/EGK rendelet (és annak 574/72/EGK végrehajtási rendelete) helyébe a 883/2004/EK rendelet (és annak végrehajtási rendelete) lép mindazon EU-n belül mozgó nemzetközi munkavállalók vonatkozásában, akik az új rendelet személyi hatálya alá tartoznak.
A 883/2004/EK rendelet várhatóan 2010. május 1-jétől lép hatályba.
Azonban az 1408/71/EGK rendelet Izland, Liechtenstein, Norvégia, valamint Svájc esetében továbbra is érvényben marad, egészen addig, amíg az új rendeletet az említett országok el nem fogadják.
Az új rendeletet legfőbb célja a meglévő szabályozás korszerűsítése, egyszerűsítése és világosabbá tétele. A 883/2004/EK rendelet azonban változásokat vezet be az Európai Unión belül mozgó nemzetközi munkavállalók társadalombiztosítási helyzetének meghatározásával kapcsolatban.
Új követelmények kerültek bevezetésre a munkavállaló saját országában fennálló társadalombiztosítási jogviszonyának fenntartásával kapcsolatban, különös tekintettel azokra az esetekre, amikor a munkavállaló egyidejűleg két vagy több tagországban is munkát végez.
Továbbá új elektronikus adminisztrációs eljárást vezetnek be, amely végül felváltja a jelenlegi E101-es igazolásokon alapuló rendszert (biztosítási jogviszony igazolása).
Technikai változások
- Az új rendeletek – a jelenlegi megfogalmazásban – nem vonatkoznak az EGT-n kívüli országok (harmadik országok) azon állampolgáraira, akik az EU-n belül határokon átnyúlóan végeznek munkát. Egyelőre a jelenleg hatályos 1408/71/EGK és 859/2003/EK tanácsi rendeletben foglaltak érvényesek erre a munkavállalói csoportra.
- Azok a személyek, akik egy másik EU-tagállamba való kiküldetés céljából létesítettek 24 hónapot nem meghaladó munkaviszonyt, továbbra is a saját országuk társadalombiztosítási rendszerében lesznek biztosítva, feltéve, hogy a kiküldetésre nem egy másik személy leváltása céljából kerül sor. Ez jelenleg a 12 hónapot nem meghaladó munkaviszonyra vonatkozik.
- Várhatóan – amint ez jelenleg is történik – a kiküldött munkavállalók különleges kivételként akár 5 éves munkaviszony esetén is a saját országuk társadalombiztosítási rendszerében lehetnek biztosítva (az érintett országok gyakorlatától függően), amennyiben erről a küldő és a fogadó ország hatóságai megállapodnak.
- A 1408/71/EGK rendelet értelmében azok a munkavállalók, akik tevékenységüket két vagy több tagállamban végzik, a lakóhely szerinti ország társadalombiztosítási rendszerében biztosítottak, amennyiben foglalkoztatásuk rendszeres. Az új rendeletek előírják, hogy a munkavállaló tevékenységének jelentős részét a saját országában kell, hogy végezze ahhoz, hogy az ottani társadalombiztosítási jogviszonya fennmaradjon. A jelentős rész a munkaidő és/vagy a munkabér vagy a forgalom legalább 25 százalékát jelenti.
- Továbbá az új rendeletek meg kívánják erősíteni a vonatkozó jogszabályok egységes alkalmazásának elvét, vagyis ne legyenek olyan kivételek, amelyek lehetővé tennék egy adott személy számára, hogy egyszerre több tagállamban is biztosítva legyen. Ez a változás kiváltképp azokat a magánszemélyeket érintheti, akik egyidejűleg egy adott tagállamban munkavállalóként, egy másik tagállamban pedig önálló vállalkozóként végeznek tevékenységet.
- Először nyílik arra lehetőség, hogy az egyes tagállamok más tagállamok magánszemélyeivel és munkáltatóival szemben a társadalombiztosítási kötelezettségeket, illetve járuléktartozásokat érvényre juttassák.
Adminisztratív változások
- A jelenleg határokon átnyúló tevékenységet folytató munkavállalókra az átmeneti időszakban továbbra is az 1408/71/EGK rendeletben előírtak vonatkoznak. Az átmeneti időszakban párhuzamos megfeleltetési és nyomonkövetési rendszerek felállítására lehet szükség.
- Az új rendeletek értelmében E101-es igazolások nem kerülnek kiállításra. Ezeket a későbbiekben egy elektronikus igazolási rendszer váltja fel. Az elektronikus rendszer bevezetéséig átmenetileg papíralapú igazolási rendszer fog működni.
Lényegi megállapítások
Az új rendeletek egyaránt jelentenek kihívásokat és lehetőségeket. A határokon átnyúló tevékenységet folytató munkavállalókat foglalkoztató munkáltatók számára az alábbiak figyelembe vételét javasoljuk:
- Hogyan befolyásolják a társadalombiztosítási jogviszonyt érintő változások a kiküldetéseket, illetve hogyan lehet a kiküldetéseket olyan módon megtervezni, hogy azok alacsonyabb társadalombiztosítási járulékfizetéssel járjanak?
- Milyen hatással vannak a változások a kiküldetésben résztvevő jelenlegi és későbbi munkavállalói csoportokra a járulékok és ellátások szempontjából?
- Szükségesek-e módosítások a munkáltatói feladatokban, tekintettel arra, hogy a régi és az új rendszer egymással párhuzamosan fog működni?
- Meg kell vizsgálni a változások kapcsán a munkavállalók részéről felmerülő eltérő tényállásokból adódó lehetséges adókövetkezményeket is.